Klachten Woldring Locatie in zwartboek ROOD kunnen niet worden opgelost door gebrek aan informatie

Door Jorin Onclin - Geplaatst op 23-06-2022

13 april jl. ontving Woldring Verhuur een zwartboek van ROOD, de lokale jongerenafdeling van de SP. Na onderzoek blijkt dat deze klachten enkel op individueel niveau kunnen worden opgelost. Door het anoniem verwerken en gebrekkige informatievoorziening door ROOD kunnen deze alleen op dit moment niet worden opgelost.

Dit wordt bevestigd door Woldring United BV. De woningverhuurder heeft zelf en via ROOD verschillende pogingen gedaan om te achterhalen bij welk appartement welke klacht hoort. Er is alleen tot en met vandaag geen huurder geweest die een klacht heeft gemeld die overeenkomt met het zwartboek. Sterker nog, het verhuurbedrijf ontving uitsluitend complimenten over hoe er werd omgegaan met deze situatie.

Dit zorgde al voor vraagtekens bij de organisatie. Het viel daarnaast op dat het zwartboek enorm veel fouten en dubbelingen bevatte. Bovendien moest na het lezen van het boek geconstateerd worden dat veel klachten al in het verleden zijn opgelost en het zwartboek ten tijde van de overhandiging niet meer up to date was.

Omdat Woldring woongenot hoog in het vaandel heeft staan, is daarom meerdere malen geprobeerd om contact te leggen met ROOD zelf. In de conclusie van het zwartboek werd namelijk aangeboden om te helpen bij het koppelen van de anonieme klacht aan de juiste huurder. Deze eigen gemaakte belofte kon volgens ROOD echter niet worden nagekomen vanwege AVG-regelgeving en het recht op privacy van de huurders. Daarom beloofde ROOD een eigen peiling te starten om te meten in hoeverre de klachten nog openstonden. Deze openstaande klachten zouden daarna worden aangekaart bij de directie van Woldring. Na ruim 2 maanden is daar echter nog steeds niets concreets uitgekomen.

Er verscheen in deze periode wel een bericht in de media dat ROOD deze klachten zou hebben doorgegeven aan Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag. Ook van dit meldpunt heeft Woldring Verhuur nog steeds geen concrete klachten ontvangen. Woldring baalt dat er nog steeds onduidelijkheid is voor de organisatie en dat er vermoedelijk huurders zijn waarvan de klachten maar niet kunnen worden opgepakt door deze werkwijze. De woningverhuurder roept daarom huurders met openstaande klachten op om zelf contact op te nemen met hun verhuurder, zodat openstaande klachten alsnog zo snel mogelijk kunnen worden opgelost.