Veelgestelde vragen - Woldring Verhuur Veelgestelde vragen - Woldring Verhuur

Veelgestelde vragen

Hieronder staan de antwoorden op de meeste gestelde vragen. Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op en we helpen je zo goed mogelijk verder.

Wanneer komen er weer nieuwe woonruimten vrij?

Alle woonruimten waarover wij beschikken, worden momenteel bewoond door huurders. Het is dus afhankelijk van het eindigen van deze huurovereenkomsten wanneer welke woonruimte vrij komt. We weten aan het begin of op de helft van de maand welke woonruimten er over een maand vrijkomen. Dit komt omdat alle huurovereenkomsten een minimale opzegtermijn hebben van een maand. Zodra wij hier meer informatie over hebben en achterliggende processen hebben afgerond, plaatsen we de vrijgekomen woonruimte op onze website. Aan het begin en halverwege de maand komen er daarom veel woonruimten bij op onze site.

Hoe kan ik reageren op een vrijgekomen woonruimte?

Op de pagina van de woonruimte vind je rechts onderin een contactformulier. Als je deze vragen beantwoord en je in het vrije veld jezelf wilt voorstellen, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op over de vervolgstappen.

Hoe plan ik een bezichtiging?

Het is niet mogelijk om zelf rechtstreeks een bezichtiging te plannen. Als je interesse hebt in een woonruimte, vul dan het contactformulier in bij de woonruimte. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op over de vervolgstappen.

Welke gegevens vragen jullie van mij en waarom?

Voor het reageren op een woonruimte:

  • Je naam: zo weten wij wie er reageert op ons aanbod.
  • Contactgegevens: om contact met je op te kunnen nemen voor verdere kennismaking.
  • Aantal vragen op sociaal vlak: om te kunnen bepalen of je een geschikte kandidaat bent voor onze woonruimte.
  • Daarnaast heb je ruimte om een eigen bericht toe te voegen in het lege veld. Hierin heb je de mogelijkheid om jezelf voor te stellen, dit is niet verplicht, maar geeft al een goed beeld van jou als kandidaat.

Voor het aangaan van de huurovereenkomst:

  • Een kopie van je paspoort of identiteitsbewijs: zo kunnen wij met zekerheid vaststellen aan wie wij onze woonruimte verhuren.
  • Aanvullende NAW-gegevens: tevens om vast te stellen aan wie wij onze woonruimte verhuren
  • Bewijs van inkomen: graag willen we zien dat je moeiteloos de maandelijkse huur kan voldoen. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een loonstrook, bankoverzicht of een getekende brief van ouder/voogd waarin staat dat zij je financieel ondersteunen zijn;
  • Bewijs van inschrijving bij hogeschool of universiteit (indien van toepassing): om aan te tonen dat je in aanmerking komt voor studiefinanciering;
  • Bankgegevens: deze zijn nodig om een machtiging tot automatisch incasso in orde te maken bij je bank.

Wat gebeurt er met mijn gegevens als ik reageer?

Jouw gegevens worden gebruikt om te kunnen bepalen of jij een geschikte huurder bent voor de woonruimte waarop jij reageert. Deze worden bij ons bewaard totdat we definitief een nieuwe huurder hebben gevonden voor de woonruimte. Definitief betekent voor ons dat er een huurovereenkomst is overeengekomen tussen een huurder en verhuurder.

Ben je het niet geworden? Dan worden je gegevens verwijderd uit onze database. Als je op een andere woning wilt reageren vragen wij je daarom om opnieuw je gegevens aan te leveren.

Indien je de woonruimte wel krijgt toegewezen, dan zullen we je gegevens intern opslaan en gebruiken voor het opstellen van je huurovereenkomst.

Wanneer weet ik of ik de woonruimte krijg toegewezen?

Iedereen die op ons aanbod reageert, krijgt van ons een reactie. Ook als je het niet geworden bent. Soms kunnen we heel veel reacties tegelijk krijgen op onze woonruimten, dus dit kan even wat tijd in beslag nemen. We proberen iedereen zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien.

Waarom moet ik een borgsteller aanleveren?

Bij nieuwe huurders jonger dan 30 jaar, vragen wij om een borgsteller aan te leveren. In eerste instantie is er geen actieve relatie tussen de verhuurder en de borgsteller. Zodra de huurder zijn financiële plichten niet kan voldoen aan de verhuurder, dan vragen wij echter aan de borgsteller om alsnog aan deze financiële plichten te voldoen. De borgsteller is dus voor ons een stukje zekerheid om met een gerust hart onze woonruimte te verhuren.

Hoelang duurt mijn huurovereenkomst?

De duur van je huurovereenkomst vind je terug op het contract.

In de meeste gevallen is het eerste contract wat je bij ons tekent voor een jaar. Deze eindigt automatisch na een jaar, maar de huurder mag deze tussentijds opzeggen zolang de afgesproken opzegtermijn wordt gehanteerd.

Wordt deze na dat jaar niet door ons verlengd? Dan ontvang je daar tijdig bericht over van ons. Als deze overeenkomst wel wordt verlengd, dan wordt deze omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd.

Hoeveel bedraagt de waarborgsom?

De waarborgsom bedraagt 2 maal de huur (inclusief servicekosten). Deze krijg je terug aan het einde van je huurperiode, mits je de woonruimte in originele conditie achterlaat.

Wanneer moet ik de huur betalen?

Voor het betalen van de huur werken wij uitsluitend met automatisch incasso. De huur wordt elke laatste werkdag van de maand geïncasseerd, van het door jou opgegeven bankrekeningnummer.

Wanneer de incasso niet lukt, zullen wij hiervan bericht krijgen en contact opnemen met jou. Mocht je zelf al weten dat de incasso niet is gelukt en wij hebben nog geen contact met je opgenomen, neem dan even contact met ons op.

Wat valt er allemaal onder de servicekosten?

Wat we onder servicekosten rekenen, is per woonruimte verschillend. Sommige woonruimten zijn namelijk inclusief gas/water/licht, hebben een inpandige fitnessruimte of zijn (deels) gemeubileerd, terwijl andere woonruimten dit niet hebben. We proberen dit zo duidelijk mogelijk aan te geven op de pagina van de vrijgekomen woonruimte en uiteraard in je huurovereenkomst. Mocht je hier toch nog vragen over hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Wat moet ik regelen bij een onzelfstandige woonruimte?

Bij een onzelfstandige woonruimte moet je de volgende zaken niet vergeten:

  • Teken je huurovereenkomst en regel andere administratieve zaken met onze verhuurmedewerkers;
  • Zorg dat je je tijdig inschrijft op het adres wat je huurt bij de gemeente;
  • Geef je nieuwe adres door aan belangrijke instanties;
  • Maak duidelijke afspraken met de vorige bewoner maken wat betreft het overnemen van spullen;
  • Regel  een inboedelverzekering of zet deze om.

Wat moet ik regelen bij een zelfstandige woonruimte?

Alles wat je moet regelen bij een onzelfstandige woonruimte moet je ook regelen bij een zelfstandige woonruimte. Daarnaast moet je letten op de volgende punten:

  • Vraag op tijd huurtoeslag aan (indien van toepassing);
  • Regel een energieleverancier;
  • Regel een internet- en tv-provider;
  • Geef je verhuizing en meterstanden door aan Waterbedrijf Groningen.

Hoe zeg ik mijn huurovereenkomst op?

Bij het opzeggen van je huurovereenkomst moet je rekening houden met de vastgestelde opzegtermijn van een maand. Als je in augustus besluit om de huurovereenkomst te beëindigen, kan dit dus per 1 oktober. Je kan per de 1e of per de 16e opzeggen.

Volgens de wettelijke Algemene Bepalingen moet er formeel een opzegging plaats vinden door middel van een aangetekende brief. Het is voor ons geen probleem als je dit via de mail aan ons doorgeeft. Telefonisch of mondeling opzeggen is niet mogelijk.

Zodra je ons hebt laten weten dat je wilt vertrekken, ontvang je van ons het huuropzeggingsformulier. Zodra wij deze ingevuld terug hebben ontvangen, is de opzegging definitief. Na de definitieve opzegging zullen we in overleg een afspraak maken voor de voor-en eindinspectie.

Ik ga verhuizen. Wat moet ik allemaal regelen?

Hiervoor hebben we een verhuisprotocol ontwikkeld.

Voor de Woldring Locatie: Nederlands / Engels

Voor alle andere woonruimten: Nederlands / Engels

Wanneer kan ik mijn borg terug verwachten?

Zo snel mogelijk na de eindinspectie, ontvang je van ons de eindafrekening. Hierin wordt een berekening gemaakt voor de (eventuele) gemaakte herstelkosten voor je appartement en een verrekening van de servicekosten.

Je krijgt de borg binnen 30 dagen na het versturen van de eindafrekening teruggestort.

Hoe kan ik een potentiële nieuwe huurder aandragen bij jullie?

Geef bij het opzeggen van de woonruimte aan dat je potentiële nieuwe huurder wilt aandragen. Ook kan je deze kandidaat contact met ons op laten nemen om zichzelf alvast voor te stellen. Geef zo snel mogelijk je potentiële huurder aan ons door. Dan kunnen we hier direct rekening mee houden.

Hoe kan ik een verhuurdersverklaring aanvragen?

Je kan deze aanvragen via verhuur@woldringverhuur.nl. Gebruik in het onderwerp ”Aanvraag verhuurdersverklaring”. Verder is het van belang dat je in de mail de volgende details noemt: je volledige naam, het adres wat je bij ons huurde en over welke periode je deze woonruimte hebt gehuurd. Je ontvangt dan zo snel mogelijk een getekende verhuurdersverklaring van ons terug.

Waarom is niet bij elke woonruimte huurtoeslag mogelijk?

Voor huurtoeslag stelt de rijksoverheid een aantal eisen aan de huurder en aan de woonruimte.

Voor de woonruimte geldt dat het een volledig zelfstandige woonruimte moet zijn (dus met eigen voorzieningen en een eigen voordeur) en dat de huurprijs per maand niet te hoog mag liggen.

Voor de huurder geldt dat deze niet teveel mag verdienen of teveel vermogen mag hebben. Daarnaast zijn er beperkingen op huurtoeslag als je jonger bent dan 23 jaar. Ook zijn er weer andere regels als je met meer dan 1 persoon in een woonruimte gaat wonen.

Meer informatie vind je op de website van rijksoverheid.

Waarom kreeg de vorige huurder wel huurtoeslag en ik niet (of andersom)?

Het kan voorkomen dat de ene huurder wel toeslag krijgt en de ander niet. Zo is het mogelijk dat de ene huurder bijvoorbeeld teveel verdient, jonger is dan 23 jaar of aan een ander criterium niet voldoet.

Ook kan het zijn dat wet- en regelgeving is veranderd, waardoor onze woonruimte niet meer voldoet aan de eisen. De WOZ-waarde of de puntentelling kan bijvoorbeeld anders uitvallen, waardoor de huur te hoog is geworden.

Wanneer de vorige huurder huurtoeslag kreeg, is dat geen zekerheid dat jij dit ook krijgt. Lees daarom de omschrijving van de woonruimte en de informatie van rijksoverheid goed door.

Waarom ontvang ik een brief over gemeentelijke heffingen? Het is toch jullie woonruimte?

Sommige belastingen worden berekend aan de gebruiker van de woonruimte en niet aan de eigenaar van het pand. Denk hierbij aan:

  • Waterschapsbelasting: kosten voor het zuiveren van afvalwater (zuiveringsheffing) en het voorkomen van wateroverlast/overstromingen (watersyteemheffing);
  • Afvalstofheffing: voor het inzamelen en verwerken van afval en vuilnis;

Iedereen die in de gemeente woont krijgt te maken met deze kosten. Dit gaat buiten ons om. Je bent verplicht deze zelf te voldoen.

Hoe kan ik huurtoeslag aanvragen?

Als jouw woonruimte geschikt is voor het ontvangen van huurtoeslag, dan kan je deze met behulp van je DigiD aanvragen bij de overheid. Ga hiervoor naar deze website.

Hoe kom ik aan een nieuwe huisvuilpas?

Een nieuwe huisvuilpas kan je vrij gemakkelijk aanvragen bij de gemeente Groningen. Dat kan hier.

Hoe regel ik een energieleverancier?

Je kan tegenwoordig kiezen voor veel verschillende energieleveranciers. We raden je aan om deze te vergelijken via een vergelijkingssite, zoals www.gaslicht.com.

Hoe regel ik een internet- en televisie provider?

Bepaal wat je nodig hebt op het gebied van internet en televisie. Vergelijk daarna de verschillende providers op bijvoorbeeld www.prijsvergelijken.nl. Zo weet je dat je de beste deal krijgt die aansluit bij jouw wensen.

Ik heb mezelf buitengesloten. Wat moet ik doen?

Binnen kantoortijden:

Neem zo snel mogelijk contact met ons op. In bijna alle gevallen kunnen wij je helpen om direct toegang te krijgen tot je woonruimte.

Buiten kantoortijden:

Neem contact op met beveiligingsbedrijf MB&D via 050-3053969. Let wel op dat hiervoor kosten worden berekend á € 75,00 inclusief BTW. Dit bedrag moet je rechtstreeks aan MB&D betalen. Neem na afloop contact met ons op als je vermoedt dat het aan je sleutel, het systeem of de tag (bij bewoners van de Woldring Locatie) heeft gelegen.

Er is sprake van een noodgeval buiten kantoortijden. Wat moet ik doen?

Voor noodgevallen buiten kantoortijden kan je beroep doen op ons beveiligingsbedrijf MB&D via 050-3053969.

Bij een zeer gevaarlijke situatie, letsel of misdaad, neem contact op met 112.

Bij verstopping van het riool, bel WazoRiool op 050 211 0541.

Hoe meld ik een technische storing?

Een technische storing kan je het beste bij ons melden door ons te mailen op verhuur@woldringverhuur.nl. Op deze manier kan je ons namelijk voorzien van een duidelijke omschrijving met ondersteunend beeldmateriaal. Wij zullen zo snel mogelijk reageren en passende actie ondernemen.

Wat doe ik met post van de vorige bewoner?

In elk complex is er een centrale plek waar post van vorige bewoners wordt verzameld. De huismeester haalt deze regelmatig op, om retour afzender te sturen. Voor de bewoners van de Woldring Locatie geldt dat post bij ons kantoor kan worden afgegeven. In anderen woonruimten wordt aangegeven waar de post mag worden neergelegd.

Wat zijn de openingstijden van het kantoor?

Ons kantoor in Groningen is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9 uur ’s ochtends tot 5 uur ’s middags met uitzondering van feestdagen.

Hoe kan ik contact met jullie opnemen?

Onze contactgegevens:

Telefoonnummer: 050-3600318

E-mailadres: verhuur@woldringverhuur.nl

Bezoek- en postadres:

Woldring Verhuur
Friesestraatweg 143-04
9743AA Groningen

Kan ik bij jullie komen werken?

Voor onze vacatures of meer informatie over open sollicitaties, klik hier.

Ik ben journalist en ik heb een vraag. Hoe kan ik contact opnemen?

Het vriendelijke verzoek om journalistieke vragen te stellen via verhuur@woldringverhuur.nl. Zo kunnen we garanderen dat wij het juiste antwoord kunnen geven op de vraag. Het antwoord kan uiteraard wel telefonisch worden gegeven indien gewenst.